1.jpgVadász Ödön főhadnagyról és századának történetéről már korábban is volt szó ezen az oldalon. Most egy olyan un. összekötő-naplónak a tartalmát teszem közzé, mely már Budapest ostroma alatt íródott - bár még nem a főváros területén - és amely a 10. gyaloghadosztály alárendeltségében harcoló 10. páncélvadász osztály egyik szakaszával (6. gyalogezred nehéz páncéltörő ágyús század - IV. szakasz) történt eseményeket rögzíti 1944 december 27.-29. között. A szöveghez minimális kiegészítéseket tettem, az eredeti szövegben lévő rövidítéseket feloldottam.

1944 december hó. 27-én!

Általános helyzetjelentés.

Rádión már jelentettem a helyzetet. Főellenállási vonal a falu (nagy valószínűséggel Csömörről van szó – kieg. tőlem) szegélye É-i irányba.

Az esti telefon előzményei

A tegnap esti esettel kapcsolatban jelentem, hogy amint az úton álltunk, megjelent Miltényi ezredparancsnok úr (Miltényi Árpád alezredes, aki ekkor az 1. gyalogezred parancsnoka – kieg. tőlem) és kérdezte mi járatban vagyunk. Jelentettem, hogy üzemanyag kifogyott és ezért állunk. Kérdezte hová tartozunk. Jelentettem. Majd beültetett a kocsijába és az egyik tüzérosztály parancsnokságra vitt, ahonnan az I.c.-n keresztül összeköttetést kaphattam (Vadász Ödön – kieg. tőlem) főhadnagy úrral. Hogy a gépkocsivezetők mit csináltak, végeredményben teljesen tisztázni nem tudom, de a Botondból egy cseppig kifogyott a benzin. Az első - Tóth szakaszvezető - rajnál a Steyer megállás után nem indított, csak a legnagyobb erőmegfeszítés mellett, a vontatót megtolva tudtuk megindítani.

Helyzet tájékozódás

Beérkezés után a helyzetről tájékozódva elhelyeztem a szakaszt. Majd a küzdő 8/III.zászlóalj parancsnokával (ekkor Németh Jenő százados töltötte be ezt a tisztséget – kieg. tőlem) felvettem az összeköttetést. A zászlóaljt tegnap délután nagyon megverték.(A Variházy Oszkár alezredes alárendeltségében harcoló Vannay zászlóaljjal és az 54. utász zászlóalj maradványaival együtt - – kieg. tőlem)  Ideiglenes védelemre rendezkedtek be. Kölcsönösen megegyeztünk a lövegek elhelyezése kérdésében. Ma reggel kiépítettük és elfoglaltuk.

Tóth raj vontatója nem indít

A Tóth szakaszvezető vontatója (vezetője Gadó József örvezető) ma reggel minden igyekezet ellenére nem tudott megindulni, mert az akkumulátor teljesen kimerült. Kérek intézkedést a kocsi kicserélése, telepcsere, vagy leszállítása végett.

Üzemanyag-olaj-igénylés

Tegnap este megkaptuk az igényelt üzemanyagot, de olajat nem kaptunk. Kérem az üzemanyag olaj minőségileg lehetőleg téli olaj legyen.

Előmelegítésre forrasztólámpa igénylése.

A szükséges előmelegítés céljával egy forrasztólámpa kiutalását kérem. Kevés üzemanyagból bemelegítésre nem tudunk fordítani, és a telepek is meglehetős gyengék, kímélni szükséges. Alázatos tisztelettel és bajtársi üdvözlettel

Berecz Béla zls.

 2.jpg

(Válasz).        

Tóth szakaszvezető vontatójára vonatkozólag (Vadász Ödön – kieg. tőlem) főhadnagy úr fog intézkedni. Az olaj kiutalást szintén Ő intézi. A motorok indítása kurblival történjék! 5-10 perc motorjáratás feltétlen szükséges, erre felhasznált üzemanyag minimális, legfeljebb 1 deciliter.  (Ne hallgass a gépkocsivezetőkre. Ők a forrasztólámpával a kurblizástól akarnak menekülni.) Kérem jelenteni név szerint, hogy kik a ténylegesek, tartalékosok és a ténylegesekből kik a II-III évesek. Bajtársi üdvözlettel,

Papp zászlós

1944 december hó 28. Napi jelentés

Jelentem, hogy ma hajnalban erős támadást intézett az orosz a kereszt (Cinkota és a Csömör közti útelágazódás – kieg. tőlem) irányába. Már egészen a kereszten túl jött, s tisztázatlan körülmények között a páncéltörő ágyús raj és egy nehéz géppuskás raj eltűnt. Erős csetepatékor, épp akkor értem oda, amikor a Fulmer féle ágyúhoz értek az oroszok. Géppisztollyal és kézigránáttal megállítottam, majd egy-két embert összeszedve erős tűz alatt tartottam a kb. 50-60 főnyi orosz egységet. E közben Fulmer szakaszvezető halálos sebet kapott és az árokban pár perc múlva meghalt. Előkerült még egy két páncéltörős kezelő is, ezután az előttem 10-30 m-nyire lévő tűzfészkeket repeszgránáttal lőttem. 10 lövés leadása után a ruszkik visszavonultak. A másik ágyú kezelőit magukkal vitték, az ágyú ott maradt. Ezután pár perc szünet állott be. Kb. 10-15 percre rá megjelent egy rohamlöveg és egy SP Wagen. Felkapaszkodtam rá és mikor visszatértek a járművek felkapcsoltattam és lehúzattam. A kezelő személyzet nélküli ágyút és a rossz vontatót bevontattam a század telephelyére. Mikor helyreállt a nyugalom kissé, a löveg előtti részen terepfelderítést  hajtottam végre, és eközben 5 orosz foglyot ejtettem. 2 drb. orosz géppisztolyt és 1 nehézpuskát zsákmányoltam. Déli időtájban magyar és német erősítés érkezett, a régi vonatot megszállták. A páncéltörő ágyús raj is.

„Páncélököl” igénylése

Kérek a lehető legsürgősebben 6 drb. „Páncél öklöt” – (Faustot) kiküldeni. A viszontlátás reményében, bajtársi üdvözlettel

Berecz Béla zászlós

Válasz: XII/28

3 láda Faustot küldök. Kérek jelentést a szakasz személyi veszteségeiről. Lövegek meg vannak-e, vontató mennyi van? Lőszer van-e elegendő? Holnap lesz felvételezés, így a felvételezés után azonnal küldöm a szakaszokhoz az élelmet. Holnap a reggeli órákban várom e könyvvel a hírvivőt. XII.28. Vadász fhdgy.

3.jpg

1944.dec.28-án, 23,00

Jelentem, hogy Rugási szakaszvezető teljes raját elfogták. (Rugási szakaszvezető, Meszacsek, Szabó László, Görgye, Révai György, Dani Ferenc, Varga Sándor honvédek.) Két löveg kint van tüzelőállásban. Rugási féle löveget beküldtem reggel 09.00-kor a század telephelyére. Zóka őrvezető nem tért még vissza. Vontatók megvannak. Tóth szakaszvezető vontatóját azonban nem lehet használni, mert nem indít. Kérem bevontatni. Szakasz létszáma 25 fő, 7 eltűnt, 1 halott.

Berecz zászlós

u.i. A Steyerekhez nincs hajtókar, kurbli. Amennyiben a szd-nál van egy rezerva, kérem annak kiküldését is.

 Válasz: XII.29.

A Botond beérkezett, de az ágyút elvették a 2.huszárezred nehéz páncéltörői, mert nem adtál semmi írást sem a gépkocsivezetőnek. Estére az élelemmel együtt viszek Faustot is. Állíts a Cinkota-Csömör-i útelágazáshoz eligazítást, hogy a Botond feltétlenül megtaláljon. Zóka Botondja hengerfejpakolását kivágta, így üzemképtelenné vált. Az orosz Steyert az élelmet szállító Botonddal küld be. Indítókar nincs, ha tudok veszek, de nem sok remény van rá. – Pontos harcálláspontodat rádión közöld.- Aláírás: Vadász főhadnagy.

 

 

Szerző: nagylajoskiraly.gyalogezred  2020.07.26. 23:30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nagylajoskiralygyalogezred.blog.hu/api/trackback/id/tr2116078640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása